WESTERBROEK – De Nederlandse horeca heeft zich goed voorbereid op een warme Oranjezomer. Die conclusie trekt online drukkerij Reclameland nadat het zijn horecadrukwerk over de eerste vijf maanden van 2024 zag groeien met 24 procent naar 2,8 miljoen stuks. Het aantal bestelde bierviltjes steeg in dezelfde periode met 23 procent naar 379 duizend stuks.
Met het Europees Kampioenschap voetbal in Duitsland en de aankomende Olympische Spelen in Frankrijk sorteren kroegen voor op gezellige middagen en avonden. Gekoppeld aan oplopende temperaturen en volle terrassen hopen ook restaurants op gasten die veel drinken en eten. Die positieve stemming ziet Reclameland terug in het aantal drukorders afkomstig uit de horeca.
Groei
In de eerste vijf maanden was er een groei van 25 procent voor menukaarten en steeg het aantal drukorders voor placemats met 26 procent. In totaal werden er in de eerste vijf maanden ruim 1,4 miljoen menukaarten gedrukt en bijna 1 miljoen placemats.
Wouter Haan, CEO van Reclameland, is positief gestemd over het sportieve succes van Oranje en de Olympische delegatie. “Als de groei van onze drukorders een voorbode is van de resultaten van de Nederlandse sporters, dan zit het wel goed”, aldus Haan. “De stijging geeft aan dat de Nederlandse horeca zichzelf goed heeft voorbereid. Zoals iedereen weet is dat slechts het halve werk, maar de voorwaarden voor gezellige en volle terrassen zijn er met het mooie weer zeker.”
De moeizame poulefase en de kwalificatie voor de achtste finale op het EK neemt Haan voor lief, aangezien hij het geheel in historisch perspectief kan plaatsen. “In 1988 wist het Nederlands Elftal zich ternauwernood te plaatsen voor de volgende ronde en we weten allemaal hoe dat is afgelopen.”
Sportief succes van het Nederlands elftal en Olympische medailles kunnen er voor zorgen dat de omzetten binnen de horecabranche toenemen en de sector uit de crisismodus komt. Uit onderzoek van kennisinstituut FoodService Instituut Nederland (FSIN) blijkt dat ondernemers in de horeca de prijzen met 3 tot 5 procent moeten verhogen vanwege de toenemende kosten. Een langdurige sportieve zomer kan een positieve opsteker vormen voor de omzet van de sector.
Over Reclameland
Reclameland in het Groningse Westerbroek is de snelst groeiende online drukkerij van Nederland. De drukkerij is in 2008 opgericht door de Groningse ondernemer Wouter Haan en bekleedt sinds 2015 de nummer twee positie in de markt. Reclameland onderscheidt zich door alle drukwerk in eigen huis te produceren. Hierdoor heeft de klant de bestelde spullen de volgende dag in huis of op de zaak.
Bij de online drukkerij staan ruim 500.000 klanten ingeschreven. Per jaar drukt de onderneming meer dan 50 miljoen flyers voor zowel bedrijven als particulieren. Naast flyers levert Reclameland onder andere briefpapier, stickers, visitekaartjes en enveloppen. Reclameland valt onder moederbedrijf Simian.
Foto: Gerwin Verdonk (ingezonden)