Arriva blijft na 2020 het regionale treinvervoer verzorgen

Arriva blijft na 2020 het regionale treinvervoer verzorgen

Arriva blijft vanaf 13 december 2020 het regionale treinvervoer verzorgen in Groningen en Friesland, zo maakten Gedeputeerde Staten van beide provincies vandaag bekend, mede namens LNVG Niedersachsen.

De looptijd van de gegunde concessie is van eind 2020 tot en met 2035. Een concessie is het alleenrecht om het openbaar vervoer in een gebied te verzorgen voor een bepaalde tijd. De provincies hebben via een Europese aanbesteding bepaald wie de vervoerder wordt in de nieuwe periode. Arriva presenteerde vandaag de belangrijkste vernieuwingen voor de komende jaren.

Meer treinen en extra zitplaatsen

De nieuwe concessie houdt onder andere in dat er meer treinen zullen gaan rijden waarmee ook extra zitplaatsen beschikbaar komen. De huidige treinen krijgen een opknapbeurt en daarnaast komen er 21 treinen bij, waarvan 18 nieuwe Flirtino-treinen voor het traject Leeuwarden – Groningen Europapark (foto).

Slimme zitplaatsindicatoren

Ook komt er een automatisch telsysteem, zodat in kaart kan worden gebracht hoeveel reizigers op welke rit reizen. Hierdoor is beter te voorspellen hoeveel treinen en zitplaatsen er op bepaalde trajecten benodigd zijn. Bovendien kunnen reizigers straks op de buitenkant van de trein én via een app zien hoeveel zitplaatsen er in welk treinstel nog beschikbaar zijn.

Duurzaam en milieuvriendelijk

De nieuwe treinen worden voorzien van batterijen die de remenergie opslaan. Hierdoor kan de dieselmotor worden uitgezet als de trein vijf minuten of langer stil staat. Daarnaast zorgen stillere motoren ervoor dat de treinen iets stiller worden bij het wegrijden van een station. De treinen gaan bovendien rijden op 100% biodiesel. Samen met de provincies gaat Arriva zich inzetten om het vervoer de komende jaren nog duurzamer te maken.

Trajecten

Er zal ook het één en ander veranderen op de bestaande trajecten. Zo komen er extra ritten van en naar Groningen.

Groningen-Leeuwarden-Sneek

Tussen Groningen en Leeuwarden komt er een extra sneltrein per uur in beide richtingen. Daarnaast zullen alle treinen vanuit Leeuwarden doorrijden naar station Groningen-Europapark, zodra het spoor hiervoor gereed is gemaakt. Tevens gaat in de spits elk kwartier een trein rijden tussen Leeuwarden en Sneek.

Groningen-Winschoten-Leer

Naar en vanaf Winschoten zullen er in de spits sneltreinen komen. De reguliere treinen blijven op alle dagen de grens over rijden richting Leer in Duitsland. Dat wordt een uurdienst die dan ook zal stoppen op het heropende station Bunde en -wanneer de Friesenbrücke weer in gebruik is- op het station Ihrhove. Daarbij wordt dan een goede aansluiting in Leer geboden op de IC’s en regionale treinen naar Bremen.

Groningen-Roodeschool-Eemshaven

De trein naar Roodeschool rijdt een aantal keren per dag door naar station Eemshaven om aan te sluiten op de veerboot naar Borkum.

Foto: Arriva