Duitse steden prijzen Gronings fietsklimaat

Duitse steden prijzen Gronings fietsklimaat

GRONINGEN – Het fietsklimaat in Groningen dient als voorbeeld voor Duitse steden.

Begin deze maand bezocht een delegatie van de Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club (ADFC) de binnenstad van Groningen om een beeld te krijgen van de lokale fietsinfrastructuur. Dat deed het ADFC samen met Markus Lewe, burgemeester van Münster en voorzitter van de Duitse Vereniging van Steden.

Het ADFC pleit voor het fietsvriendelijk ombouwen van Duitse steden met meer ruimte voor goede fietspaden en kijkt daarbij naar Groningen als voorbeeld. Dat is niet zo verwonderlijk aangezien Groningen zich al sinds 1977 als fietsstad profileert. Inmiddels is bijna 60% van het verkeer op de Groninger binnenwegen fietsend.

Maar om goed te kunnen fietsen heeft een stad in de eerste instantie ruimte nodig. “Niet de 80 centimeter smalle fietsstroken, maar drie tot vier meter brede paden, gescheiden van het autoverkeer. De beloning is een rustige, meer humane en leefbare stad”, aldus Burkhard Stork van het ADFC.

Lewe ziet het op dezelfde manier: “Openbare ruimte is te waardevol om permanent door geparkeerde auto’s te worden bezet. Het bevorderen van fietsen en de verbinding met het openbaar vervoer en voetgangersverkeer is een zeer belangrijke doelstelling voor duurzame stedelijke mobiliteit.”

Schonere stad

Naast dat de veranderingen de groeiende verkeersproblemen oplossen, wordt tegelijkertijd het klimaatprobleem aangepakt. Doordat fietsers ruim baan krijgen, kunnen bestelbusjes plaats maken voor transportfietsen. Zodoende kunnen de vervuilers naar verloop van tijd volledig uit de binnensteden worden geweerd met een schonere stad tot gevolg. Het is de bedoeling dat de Duitse steden rond 2030 tastbaar zijn veranderd.

Foto: Fietsstad Groningen