Snackbar van de Toekomst wint Groene Peperprijs 2018

Snackbar van de Toekomst wint Groene Peperprijs 2018

GRONINGEN – Tijdens Let’s Gro werd afgelopen weekend De Groene Peperprijs uitgereikt. Dit jaar was de Snackbar van de Toekomst de winnaar.

Ze kregen de prijs uit handen van de wethouder Duurzaamheid Mattias Gijsbertsen. De prijs is een initiatief vanuit de Gemeente Groningen en is bedoeld om innovatieve voedselprojecten een steuntje in de rug te geven.

Het is de derde keer dat de prijs is uitgereikt. De Snackbar van de Toekomst ontving een cheque van 1.000 euro en krijgt hulp en aandacht bij het vervolg van het initiatief.

Wethouder Duurzaamheid Mattias Gijsbertsen tijdens de prijsuitreiking: “Voedsel is een belangrijk thema in de stad en raakt veel andere thema’s. Bijvoorbeeld armoedebeleid, (jeugd)zorg of leefbaarheid. Het is belangrijk dat er aandacht is voor de duurzame productie en distributie van gezonde voeding. Bovendien levert dit ook werkgelegenheid op in de noordelijke regio en stimuleert het innovatie.”

REFRAME

De Groene Peperprijs is een initiatief vanuit het Europese voedselproject REFRAME en de gemeente Groningen. Deze partijen werken hard aan het stimuleren van het MKB om te zoeken naar mogelijkheden voor het verkorten van de voedselketens.

Op deze manier wordt de regionale economie gestimuleerd en verduurzaamd. Door het verkorten van de voedselketens wordt de CO2-uitstoot verminderd en het levert bovendien gezonde en smakelijke streekproducten op voor de consument.

De Snackbar van de Toekomst

Snacks vormen in Nederland een steeds belangrijker onderdeel van het dagelijkse eetpatroon. De Snackbar van de Toekomst is een platform waar verschillende partijen bij elkaar komen om samen nieuwe snacks te ontwikkelen. Snacks die niet alleen lekker zijn, maar waarvan de productie, distributie en bereiding leidt tot minder verspilling en vervuiling.

De Snackbar van de Toekomst organiseert evenementen waar geïnteresseerde partijen samen kunnen ontdekken, experimenteren en leren. Dit gebeurt op bijvoorbeeld tijdens festivals, op scholen en bij bedrijven. Ook digitaal kunnen geïnteresseerde partijen kennismaken met nieuwe producten en hun duurzame netwerk vergroten.

Foto: Marco Agema (plus dochter), wethouder Mattias Gijsbertsen en Mathijs Niehaus