Filmrecensie: André Rieu – Shall We Dance? ★★★★☆

KINEPOLIS – Wat te doen met de hittegolf? Wij gingen naar het Maastrichtconcert Shall We Dance? van André Rieu bij Kinepolis.

Vanuit een heerlijke bioscoopstoel en een met airco gekoelde ruimte waren mijn zus en ik gisteren bij het concert van ’s werelds meeste bekende violist. Als liefhebbers van Rieu hadden we ons voorgenomen om zijn concert een keer ‘in het echt’ te beleven. Dus toen Caspar Kortekaas, de manager van Kinepolis Groningen, ons vertelde dat het nieuwe concert werd uitgezonden in de bioscoop konden we die kans niet laten liggen. Daar zaten we dan, in onze luie stoel op het Vrijthof in Maastricht.

“De kwaliteit van het beeld en geluid maakten alsof je met z’n allen op het plein zat.”

Geen van ons beiden had eerder een concert ervaren in de bioscoop. Waar we vooraf niet wisten wat we konden verwachten, werden we zeer positief verrast door de intensiteit van de registratie. En hoewel het geen live-uitzending was, deed het niet onder voor een live-ervaring. De kwaliteit van het beeld en geluid maakten alsof je met z’n allen op het plein zat. Er werd door de zaal meegezongen, geklapt, gelachen en gehuild. Regelmatig kregen we kippenvel van de mooie nummers, waarna we de drang hadden om te applaudisseren. Sommige bezoekers deden dat ook.

Al met al kunnen we zeggen dat het een unieke ervaring was. De drie uren vlogen voorbij als één. Vol energie verlieten we de zaal en praatten we nog even na op de traptreden van wat nu het Hitachi Capital Mobility Stadion heet. De conclusie? Dit is zeker niet de laatste keer dat we een bioscoopconcert bij Kinepolis zullen gaan bezoeken.

Shall We Dance?

De inmiddels 70-jarige Rieu treedt met zijn Johann Strauss Orkest en muzikanten van wereldklasse de hele wereld over. Ieder jaar brengt hij vanaf het Vrijthof in zijn geboortestad een uniek concert waarbij wordt verrast met humor, plezier, emotie en natuurlijk geweldige muziek. Dit jaar is het 15 jaar geleden dat Rieu voor het eerst op het Vrijthof stond. Daarom kent het concert allerlei leuke verrassingen. Benieuwd? Shall We Dance wordt alleen vanmiddag nog om 15.00 uur vertoond. Kijk voor meer informatie op kinepolis.nl.

Over de auteur

Rob van Vondel is eigenaar en hoofdredacteur van de Groninger Krant. Rob heeft een brede interesse, onder andere in muziek, films en documentaires.