Filmrecensie: Green Book ★★★★☆

Filmrecensie: Green Book ★★★★☆

KINEPOLIS – Beide mannen hebben principes. Tony die van de straat, Dr. Shirley die van zijn waardigheid. Het contrast kon niet groter zijn, hun combinatie niet eensgezinder.

Green Book vertelt het op ware gebeurtenissen geïnspireerde verhaal van de Italiaans-Amerikaanse Tony Vallelonga (uitsmijter van beroep) en de Afro-Amerikaanse pianist Don Shirley. Witte Tony (Lips genoemd vanwege zijn mond die nooit stilstaat) rijdt zijn zwarte baas Shirley van optreden naar optreden in het racistische Zuiden van Amerika. Gezien de raciale verhoudingen begin jaren zestig geen ongevaarlijke exercitie. Tel daar de homofiele geaardheid van Shirley bij op en iedereen weet dat hij bescherming nodig heeft. Geselecteerd op zijn capaciteiten als uitsmijter moet Tony ervoor zorgen dat zijn baas heelhuids het laatste optreden op 23 december haalt. Tony Lips wordt meer dan een chauffeur.

Al bij de eerste ontmoeting -sceptische uitsmijter en trotse pianist in het exotisch ingerichte huis van Shirley- wordt de toon van de relatie gezet. Welke ‘kwalificaties’ Tony heeft, vraagt de aanstaande werkgever. Tony die met opgetrokken wenkbrauw het woord kwalificatie proeft, ziet zijn kwaliteiten vooral in zijn vuisten. ‘Public relations’ vertaalt hij zijn vaardigheden.

De gehele film is ervan doortrokken: het verschil in gedrag, kleur en woorden. Als kijker hop je van cliché naar cliché, maar nooit wordt dit vervelend om naar te kijken. Prettig voorspelbaar is het eerder, want het ondersteunt uitstekend het feelgood karakter van de film.

Tony die bij aanvang van de film zelf racistisch gedrag laat zien, ontdekt tijdens de tournee hoe zwarte mensen in het zuiden van Amerika écht behandeld worden. Andersom ontdekt zijn baas hoe je met een grote mond en wat dreiging een situatie naar je hand zet. Dit alles ondanks zijn eigen opvattingen dat je alleen met waardigheid problemen oplost.

Shirley: “You can do better mr Vallelonga”. Tony: “Why should I?’

Mahershala Ali speelt de rol van Shirley fenomenaal, distinctie tot in de puntjes geacteerd. De combinatie van de twee spelers zet het contrast dik aan, want Viggo Mortensen speelt Tony als een onverschrokken en onbehouwen allesvreter. Trouw aan zijn taak en trouw aan zijn baas vormen de spil van de film. Zonder dat zouden er slechts twee ver van elkaar gescheiden werelden te zien zijn.

Ben je met een goed humeur de bios binnengestapt, dan kom je er nog blijer uit na het zien van deze charmante roadmovie. Stap je er met een slecht humeur in, dan kom je er zeker opgewekt weer uit. Welke rol het groene boekje heeft in dit verhaal? Ik raad je aan dat zelf te gaan ontdekken. Green Book draait nog een aantal weken bij Kinepolis Groningen.

Over de auteur

Deze recensie is geschreven door Nelleke de Jong. Nelleke is filmliefhebber, portretschrijver en specialist in content- en merkstrategie. Haar werk gaat over identiteit van mens en organisatie en is te lezen op LinkedIn.