Investeren in fietsinfrastructuur
Wethouder Philip Broeksma: “Nergens wordt zoveel gefietst als in onze gemeente; bijna de helft van alle verplaatsingen gebeurt per fiets. Fietsen biedt vele voordelen; het is duurzaam, gezond, plezierig, efficiënt en betaalbaar. Daarom blijven we investeren in onze fietsinfrastructuur. Zo houden we Groningen goed bereikbaar, leefbaar en veilig”, aldus Broeksma. “Door deze fietsverbindingen aantrekkelijk, direct en veilig te maken, verwachten we dat veel fietsers deze routes kiezen. Hierdoor zal het aantal fietsers in de Lodewijkstraat afnemen. Deze spreiding draagt bij aan de veiligheid van de fietsers.”
Fietspad tussen Hoofdstation en Helperzoom
Met een nieuwe fietsverbinding tussen het Hoofdstation en de Helperzoom (via de verlengde Hereweg) kunnen de fietspaden langs de Hereweg en de drukke fietsroute door de Lodewijkstraat grotendeels worden ontlast. Bovendien is deze verbinding een logische voortzetting van de fietsroute over de Helperzoom, die goed aansluit op de toekomstige fietsenstalling aan de zuidzijde van het Hoofdstation. Het nieuwe fietspad wordt in eerste instantie aangelegd tot aan de Hereweg. Zodra het Herewegviaduct in de toekomst wordt vervangen, zal het fietspad worden doorgetrokken langs het spoor.
Fietsstraat in Oosterweg en Verlengde Lodewijkstraat
De fietsroute via de Helperzoom, Verlengde Lodewijkstraat en Oosterweg is een belangrijke schakel in het stedelijke en regionale fietsnetwerk. Het is een directe route naar het centrum, ook voor fietsers vanuit het Europapark. Op werkdagen maken ongeveer 8.000 tot 10.000 fietsers gebruik van deze route, oplopend tot 12.000 fietsers bij de Verlengde Lodewijkstraat. De herinrichting tot fietsstraat maakt de wegen veiliger, comfortabeler en efficiënter. Zo helpt de fietsstraat de drukte in de Lodewijkstraat te verminderen.