Steeds meer aanbod van elektrische deelauto’s

Steeds meer aanbod van elektrische deelauto’s

GRONINGEN – Het aanbod van deelauto’s is groeiende. Dat is goed nieuws voor mensen die zelf geen auto hebben en er af en toe toch eentje willen gebruiken. En voor mensen die geen tweede auto (meer) willen hebben. Het delen van een auto is voordelig als je niet veel rijdt én is beter voor het milieu, helemaal met een elektrische motor. Voor bedrijven is duurzaamheid steeds belangrijker, dus ook het fossielvrij rijden met elektrische auto’s. In Groningen zijn er twee lokale aanbieders van elektrische deelauto’s.

Via een app

Platform EasyDriving heeft 25 deelauto’s, waarvan er 12 in de gemeente Groningen staan. Bij MobiNoord bestaat de vloot uit 18 auto’s. Dit bedrijf, dat zich meer op landelijke regio’s richt, deelt het open platform met Juuve en JustLease, zodat ze samen over ruim 250 auto’s in Nederland beschikken. Het reserveren van deelauto’s gaat gemakkelijk via een app, waarop te zien is waar een auto beschikbaar is. Met deze app is de auto tevens te openen en te sluiten. Deze vorm van duurzame mobiliteit wordt populairder, niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar vooral ook omdat je niet zelf een auto met alle bijbehorende vaste lasten hoeft aan te schaffen.

Veel auto’s staan stil

MobiNoord biedt elektrische auto’s aan vooral met lokale energiecoöperaties en gemeenten. “Dit is een mooie manier om mensen kennis te laten maken met de duurzame deelautoconcepten”, vertelt eigenaar Han-Paul van Westing. De ambitie van MobiNoord is zoveel mogelijk deelauto’s in Noord-Nederland rond te laten rijden. Het gaat hierbij om de Nissan Leaf en de Peugeot E208. Het bedrijf richt zich daarbij ook op mensen die buiten de grote steden wonen.

“Als je ziet bij hoeveel mensen een auto stilstaat op de oprit. Vaak is dit ook een oude, vervuilende tweede auto. En bij bedrijven staan auto’s ook vaak ongebruikt bij het pand, vooral ‘s avonds en in het weekend.” Van Westing weet dat er koudwatervrees is bij potentiële gebruikers van een deelauto. “Daarom bieden we de MobiMaand aan. Kunnen ze zo’n auto eerst ervaren met ondersteuning van ons.”

Enthousiast

Easydriving ziet naast particulieren eveneens een grote markt bij bedrijven, omdat daar auto’s vaak stilstaan. Maar ook zzp’ers zijn een doelgroep. “Auto’s delen is dé manier om Nederland energieneutraal te krijgen”, stelt eigenaar Harm Nienhuis van EasyDriving. “We hebben meerdere elektrische auto’s. De Nissan Leaf is het meest gebruikt en geschikt voor de kortere afstanden. Voor het buitengebied zijn er auto’s met grotere accu’s.” Uitdaging om voldoende auto’s in Groningen te kunnen plaatsen, is het aantal laadpunten. “Daar zijn we aan gebonden. We merken dat mensen in de stad enthousiast zijn over deelauto’s. In Groningen wordt het bezit van een auto ook ontmoedigd, het is moeilijk om een parkeervergunning te krijgen.”

Groei

De gemeente Westerkwartier is gebruiker van de deelauto’s van MobiNoord. “De gemeente wilde de medewerkers laten rijden in elektrische auto’s. Ze hebben een zakelijk abonnement genomen. ‘s Avonds of in het weekend kunnen de werknemers de auto in hun privétijd ook gebruiken, of inwoners uit Grootegast, Leek, Marum, Tolbert en Zuidhorn. Je betaalt voor een ritje, je hebt dus ook geen bijtelling”, aldus Van Westing. Hij ziet toekomst in mobiliteitsoplossingen vanuit één platform. “Met één app zowel reizen met de trein, bus, deelfiets en -scooter en natuurlijk de deelauto. De technische ontwikkelingen gaan heel snel. Ik verwacht er veel van.”

De markt van deelauto’s is nog relatief klein in Noord-Nederland, maar Van Westing verwacht ook zakelijk een grote groei. Nienhuis erkent dat door de coronacrisis er momenteel minder autoverkeer is en er dus ook minder deelauto’s rijden. “De vraag naar deelauto’s is er wel en gaat ook weer groeien. Het afgelopen jaar is voor ons bedrijf een flinke aderlating geweest. Daarom zijn we altijd op zoek naar investeerders die voor een snellere en grotere expansie kunnen zorgen.”

Andere aanbieders

In Groningen zijn meerdere aanbieders van deelauto’s actief, die voornamelijk auto’s met gewone verbrandingsmotoren verhuren.

Greenwheels met de kenmerkende rode auto’s is al lang tijd actief en is de grootste aanbieder van deelauto’s in Nederland. Na aanmelding op de website kan een auto worden gereserveerd via de website of app. De auto is te openen met de app. Iedere auto heeft zijn eigen parkeerplek.

De deelauto’s van MyWheels staan verspreid door de stad op vaste, centrale plekken zoals de Radesingel en het Boterdiep. 25% van de auto’s van MyWheels is elektrisch. Na registratie zijn de deelauto’s te openen met je smartphone of OV-chipkaart.

SnappCar is een autodeelplatform en bemiddelt in het delen van auto’s tussen particulieren. Na aanmelding op het platform kan een huurverzoek naar een auto van keuze worden gestuurd. Autobezitters bepalen de huurprijs en beschikbaarheid zelf, een vast bedrag dragen ze hierbij af aan SnappCar.

Foto: GinoPress B.V./Groningen Bereikbaar