Altijd het laatste nieuws uit Groningen

Groningen

Tot 2000 nieuwe woningen tussen Damsterdiep en Sontweg

Tussen het Damsterdiep en de Sontweg in Stad komt ruimte voor 1000 tot 2000 woningen.

Om de groei van Groningen ruimte te geven, wil het college van B&W de Eemskanaalzone ontwikkelen voor wonen, werken en ondernemen. Het gaat om het gebied langs het Eemskanaal, tussen de Oosterhaven en Meerstad. Tussen het Damsterdiep en de Sontweg komt ruimte voor 1000 tot 2000 woningen. Ook wil het college een goede route creëren voor fietsers, wandelaars en automobilisten tussen Stad en Meerstad. Het doel: een gezond, aantrekkelijk stadsdeel dat Groningen weer met recht een stad aan het water maakt.

Dat staat in de ontwikkelstrategie Eemskanaalzone: Stad aan het water, die het college voor de zomer vrijgeeft voor inspraak. Het college vraagt de gemeenteraad een krediet van 700.000 euro voor de plankosten voor fase 1: de bouw van zo’n 2000 woningen in het gebied tussen de Sontweg en het Damsterdiep, samen met de inrichting van de publieke ruimtes.

Groei

Groningen groeit: het aantal inwoners, bezoekers en economische activiteiten neemt toe. Als gevolg van deze groei verwacht het college dat de druk op de wijken rondom de binnenstad de komende jaren extra hoog is. Daarmee ontstaat er behoefte aan een gebied dicht bij het centrum waar ruimte is voor wonen, werken en ondernemen. In de Eemskanaalzone is deze ruimte voorhanden, aldus het college.

Eemskanaalzone

“Met de ontwikkeling van Meerstad ontstaat de opgave om van de Eemskanaalzone een belangrijke verbinding te maken tussen stad en het gebied ten oosten ervan,” licht wethouder Roeland van der Schaaf toe.

“En geleidelijk komt door economische veranderingen steeds meer ruimte in de Eemskanaalzone vrij: ruimte waar we de toenemende druk op de binnenstad kunnen opvangen. En waar we de relatie met het water en de overgang naar het ommeland kunnen herstellen. Door het toegankelijk maken van de kades, het realiseren van nieuwe verbindingen en het ruimte maken voor bewoning, wordt de Eemskanaalzone teruggegeven aan de stad.”

Woningbouw en fiets- en voetgangersbrug

Het college wil beginnen met een stedenbouwkundig plan voor de zone tussen het Damsterdiep en het Eemskanaal, de locaties van de brandweer, de bereden politie en de containerterminal. Hier is ruimte voor ongeveer 1000 tot 2000 woningen in tien jaar tijd, zowel koop als huur. Bestaande industriële gebouwen als de EMG Silo en de Cova schoorsteen krijgen een belangrijke rol in de herontwikkeling. Onderdeel van de plannen is een extra fiets- en voetgangersbrug over het Eemskanaal.

Naast dit gebied omvat de ontwikkelstrategie ook de Scandinavische Haven, het bedrijvenpark Driebond en het slibdepot. Inmiddels is met inbreng van omwonenden gestart met het ontwerpen van een veilige, aantrekkelijke en zorgvuldig ingepaste route van en naar Meerstad, voor recreant en forens.

Informatiebijeenkomsten

De ontwikkelstrategie Eemskanaalzone: Stad aan het water wordt vier weken vrijgegeven voor inspraak. Daarnaast gaat de gemeente informatiebijeenkomsten organiseren voor omwonenden en betrokkenen.

Foto: Gemeente Groningen