Elk jaar betaal je voor het ophalen en verwerken van afval. Dit heet afvalstoffenheffing. Je betaalt een vast bedrag per jaar en voor elke keer dat een container geleegd wordt. Ook betaal je voor elke kilo afval in de grijze container.
Wat je moet weten
Je betaalt afvalstoffenheffing als je in de gemeente woont of hier een woning hebt. De gemeente gebruikt het geld van de afvalstoffenheffing om al het afval van inwoners te verzamelen en te verwerken.
In het vervolg minder vaak een rekening
Tot en met 2023 kreeg je voor de kilo’s afval en het ophalen of storten ervan elke 4 maanden een rekening achteraf. Vanaf dit jaar krijg je daarvoor nog maar 1 rekening achteraf. Deze krijg je in januari van het jaar erop. De rekening voor 2024 krijg je dus in januari 2025.
Betalen
Je kunt de rekening in 1 keer of in 3 keer betalen. Of in 9 keer via automatische incasso. Het aantal keren hangt af van het bedrag dat je moet betalen.
Wil je de gemeentelijke belastingen komen betalen aan de balie van het gemeentehuis? Maak dan een afspraak. Neem dan wel je aanslagbiljet mee.
Verhuizen
Ben je tijdens het belastingjaar in de gemeente komen wonen? Dan krijg je een rekening afvalstoffenheffing over het aantal volledige maanden van het belastingjaar dat je in Het Hogeland woont.
Verhuis je naar een andere gemeente? Dan betaal je tot en met de maand van vertrek. Je krijgt bericht van ons zodra je de verhuizing bij de nieuwe gemeente hebt doorgegeven. Teveel betaalde belasting storten we terug op jouw rekening. We gaan hierbij uit van de inschrijfdatum bij de nieuwe gemeente.
Verhuis je binnen de gemeente Het Hogeland? Dan krijg je alleen bericht over de afvalstoffenheffing als er iets voor jou verandert.
Meer informatie
Mail je vragen over de aanslag, betaling en kwijtschelding naar belastingen@hethogeland.nl. Vermeld in jouw e-mail je naam, adres en aanslagnummer.