GRONINGEN – Elke onderneming een extra medewerker geven om online te groeien. Dat is de missie van Typetone, een jonge startup in kunstmatige intelligentie van de jonge ondernemers Sjoerd de Kreij en Sam Baud uit Groningen, die in Amsterdam hun bedrijf hebben opgericht. “Mkb’ers moeten ook een kans krijgen om van AI te profiteren, en om eindelijk een kans te krijgen om online van grote partijen te winnen als het gaat om online marketing. Dat kan nu met onze AI-medewerkers.”
De twee jonge ondernemers werken al jaren samen in data en waren al lang voor ChatGPT bezig met AI. Ze zagen met eigen ogen hoe moeilijk het is om als klein bedrijf online te groeien op social media en met SEO (hoog scoren op Google). Ook zagen ze dat ondernemers helemaal geen tijd hebben om dit zelf te doen, maar dat medewerkers aannemen vaak geen optie is.
Mkb’ers helpen groeien
Zo kwamen ze op het idee van een AI-medewerker. Niet een tool, maar een medewerker die alles van A tot Z kan automatiseren. Het doel van de startup is het bieden van ondersteuning bij het oplossen van personeelstekorten op de arbeidsmarkt. Sarah doet er ongeveer tien minuten over om een contentstrategie te maken voor de aankomende drie maanden. Vervolgens kan ze de contentstrategie ook zelf uitvoeren.
Voor enkele honderden euro’s per maand kunnen ondernemers grootschalige externe communicatie realiseren en concurreren met grote bedrijven,” aldus Sjoerd de Kreij, medeoprichter van Typetone. “Een extra voordeel is dat deze medewerker nooit ziek wordt of op vakantie gaat, waardoor ze altijd beschikbaar is.”
Hoe een digitale medewerker werkt
Wanneer een organisatie Sarah in dienst neemt, wordt alle relevante kennis over de organisatie in haar systeem geladen. Hierdoor blijft haar schrijfstijl consistent met die van de organisatie. Daarnaast wordt Sarah geïntegreerd met de voor haar relevante systemen. Uiteindelijk wordt ze gekoppeld aan diverse nieuwsbronnen om nieuws te filteren dat relevant is voor de organisatie. Dit stelt Sarah in staat om proactief nieuwe ideeën te delen met haar menselijke collega’s, bijvoorbeeld via Slack. Deze proactiviteit onderscheidt Sarah van bestaande AI-systemen zoals chatbots.
De toekomst van werk
“We verwachten dat binnen een jaar digitale medewerkers deel zullen uitmaken van elk team. Bijna elk bedrijf heeft moeite met het vinden van ervaren personeel, en dit probleem zal binnenkort opgelost zijn. Deze medewerkers kunnen meteen beginnen en communiceren zoals menselijke collega’s. Na Sarah, die als contentmarketeer is ingesteld, zullen er binnenkort meer digitale marketing medewerkers met andere functies volgen,” zegt de Kreij. Ondernemers kunnen haar nu gratis proberen en inhuren.
Foto: Sjoerd de Kreij (ingezonden)