WESTERBROEK – Een opvallende en persoonlijke kerstkaart zorgt dat de ontvanger hem zeker apart houdt. Pak eens uit met goudfolie en geef de kaart een feestelijke uitstraling. Dat stelt online drukkerij Reclameland, die jaarlijks honderdduizenden kerstkaarten afdrukt. De drukker helpt consumenten met tips om zelf aan de slag te gaan.
Volgens Reclameland is het belangrijk dat men de tijd neemt voor het maken van een kerstkaart en bedenkt waaraan de kaart moet voldoen. Dat kost iets meer tijd en moeite dan het kopen van standaardkaarten, maar dan wordt het ook een memorabel exemplaar. Dat kan al door de kaart te personaliseren met een leuke foto van het gezin of huisdier met kerstmuts. Maak dan niet de fout door te photoshoppen met als resultaat een slecht passende muts, maar leen of koop gewoon een kerstmuts voor een goed resultaat.
Chique en feestelijk
De keuze van een andere papiersoort zoals kraftkarton of metallic papier en aanvullende materiaal is ook doorslaggevend voor een origineel ontwerp. Goudfolie geeft het geheel een chique en feestelijke uitstraling. Of kies eens voor een ander formaat, waarbij het ook mogelijk is een kaartje in de vorm van een kerstbal of boompje te maken.
Er is meer dan genoeg keuze, beaamt grafisch ontwerper Willem van der Meulen van Reclameland. “Mijn advies is om niet te veel tekst op de kaart te zetten. Je hoeft geen schreeuwerige wens voor de feestdagen te maken”, aldus Van der Meulen. “De beste tip die ik kan geven is dat je het ontwerp controleert voor je gaat bestellen. Elk jaar zien we weer kerstkaarten met het verkeerde jaartal er op.” Alle aangeleverde bestanden worden automatisch gecontroleerd op de kwaliteit van het materiaal. De inzender blijft echter eindverantwoordelijk voor tekst- en taalfouten.
In de periode in aanloop naar de feestdagen is het jaarlijks druk bij Reclameland. In 2023 rolden er 450 duizend kerstkaarten van de drukpers in Westerbroek. De online drukkerij zal ook dit jaar duizenden kaarten voor de feestdagen per uur drukken. Naarmate de kerstdagen dichterbij komen is het gebruikelijk dat het aantal drukorders stijgt.
De vraag naar kerstkaarten blijft onverminderd groot, waaruit blijkt dat het kerstkaartje onmisbaar is. Van der Meulen: “Wees verstandig en bestel op tijd. Als je dat pas een paar dagen voor de feestdagen doet, dan is het te laat en het is echt zonde als je genoegen moet nemen met een standaard kerstkaart.”
Over Reclameland
Reclameland in het Groningse Westerbroek is de snelst groeiende online drukkerij van Nederland. De drukkerij is in 2008 opgericht door de Groningse ondernemer Wouter Haan en bekleedt sinds 2015 de nummer twee positie in de markt. Reclameland onderscheidt zich door alle drukwerk in eigen huis te produceren. Hierdoor heeft de klant de bestelde spullen de volgende dag in huis of op de zaak. Bij de online drukkerij staan ruim 500.000 klanten ingeschreven. Per jaar drukt de onderneming meer dan 50 miljoen flyers voor zowel bedrijven als particulieren. Naast flyers levert Reclameland onder andere briefpapier, stickers, visitekaartjes en enveloppen. Reclameland valt onder moederbedrijf Simian.
Foto: Reclameland (ingezonden)