De nieuwe zuidelijke ringweg van Groningen wordt komend weekend feestelijk geopend met een driedaags festival. Vanaf 2 september is de weg weer open voor het verkeer. wUrck heeft als architect en als landschapsarchitect mogen bijgedragen aan de ingrijpende transformatie van de Ring Zuid.
Naast een infrastructuuropgave is de Aanpak Ring Zuid ook een binnenstedelijke operatie. De verhoogde snelweg die sinds de jaren ’60 de stad in tweeën sneed, is vervangen door een fraaie ‘parkway’. Deze verbindt het Vrijheidsplein via een deels verdiept tracé met het Europaplein. De beruchte verkeerslichten van het Julianaplein hebben plaatsgemaakt voor een zorgvuldig ingepast verkeersknooppunt en de ‘deksels’ op de verdiepte ligging maken nieuwe stedelijke verbindingen mogelijk.
Zo wordt met de realisatie van de nieuwe Ring niet alleen de doorstroming van het verkeer en de bereikbaarheid van de stad verbeterd, maar ook wordt de stad letterlijk geheeld, over de weg heen. De Hereweg passeert de rijksweg ongemerkt, het Winschoterdiep is weer open en het historische Sterrebos wordt onderdeel van een groot nieuw stadspark, het Zuiderplantsoen.
wUrck is sinds 2015 betrokken bij de uitwerking en uitvoering van het project, na het winnen van de tender samen met Syb van Breda & Co, in opdracht van de combinatie Herepoort. Syb van Breda heeft de stedelijke kunstwerken van onder andere de knooppunten ontworpen. wUrck was verantwoordelijk voor de verdiepte ligging met de ‘deksels’, het Zuiderplantsoen, de groene geluidsschermen en de landschappelijke inpassing van de ‘parkway’.
Groninger baksteen
De transformatie van de zuidelijke ringweg was een grootschalige en ingewikkelde operatie, maar het resultaat mag er zijn. Misschien wel het meest kenmerkende voor het project is de consequente toepassing van oranjerode Groninger baksteen in een verticaal patroon, welke prachtig contrasteert met het hoog opgaande groen langs de weg. Een karakteristiek beeld dat de nieuwe ringweg onmiskenbaar tot de Ring van Groningen maakt.
Het is niet voor het eerst dat wUrcks integrale werkwijze – waarbij architectuur, stedenbouw en landschap samenkomen – tot een mooie ontwerpopdracht heeft geleid op het gebied van grote en complexe infrastructuurprojecten. In opdracht van de (rijks)overheid was wUrck eerder al verantwoordelijk voor de Esthetische Programma’s van Eisen voor de SAA-projecten A9 Gaasperdammerweg en Badhoevedorp-Holendrecht, voor de N69 en de Blankenburgverbinding. Bij de Rijnlandroute, de N307 Roggebot en de N346 Schakel A1-Achterhoek werkt het bureau juist aan de zijde van de geselecteerde aannemerscombinatie.
Foto: wUrck architectuur stedenbouw landschap (ingezonden)