LUDWIG presenteert: PastPresentFuture in het Grand Theatre

LUDWIG presenteert: PastPresentFuture in het Grand Theatre

Een experimentele reis door de muziek van de toekomst met o.a. Applescal, Aart Strootman en Artur Jaschke.

Vrijdag 19 oktober slaat LUDWIG de handen ineen met de festival-organisatie Clash en neemt jou mee op experimentele reis in het Grand Theatre, Groningen. Het verleden, heden en de toekomst van muziek komen aan bod tijdens het rondreizende live-muziek symposium PastPresentFuture. Van de eerste experimenten tot nu, met baanbrekende innovaties, muzikanten en componisten. Want toekomstmuziek, hoe klinkt dat eigenlijk?

Prognose wordt realiteit

In 1913 presenteerde Luigi Russolo zijn manifest The Art of Noise (L’arti dei rumori), waarin hij voorspelde dat technologische ontwikkelingen de gebruikelijke instrumenten volledig zouden vervangen, met een oneindige variëteit aan klankkleuren. Russolo’s toekomstvisie is grotendeels uitgekomen, nooit eerder was muziek zo kleurrijk, betaalbaar, veelzijdig en bereikbaar. Met de evenementenreeks PastPresentFutue presenteert LUDWIG dit bijzondere proces, met als startlocatie Paradiso in Amsterdam op dinsdag 16 oktober.

Aansluitend volgen op 19 oktober het Grand Theatre in Groningen en op 7 december de Stadsgehoorzaal in Leiden. Het programma verschilt per locatie. Omdat we iedereen graag een zo compleet mogelijke beleving geven, nodigen we je uit vanaf het begin om 20.30 uur, het programma start om 21.00 uur. De timetable wordt op locatie bekend gemaakt.

Symposium

Om 21.00 uur start het symposium van PastPresentFuture. Hier switch je -jezelf bewegend tussen de foyer, kleine en grote zaal- tussen verschillende rollen; van onwetende bezoeker naar luisteraar en van proefkonijn naar trendwatcher. Neuro-musicoloog Artur Jaschke vertelt over de impact van muziek op het brein en potentiële innovaties, terwijl Aart Strootman een mogelijke evolutie ontketent met print-yourself 3D instrumenten.

Hoofdprogramma

Het programma centreert zich in de Grote Zaal en staat in teken van dé grote samensmelting. Een chronologisch geheel met live-surround sound door slagwerkers overspoelt het publiek, met Edgard Varese’s ionisation (13 slagwerkers), Moondog’s Invocation, Pierre Schaeffer’s Etudes de Bruit, György Ligeti’s Continuum, Aphex Twin door Aart Strootman en Steve Reich’s Music for 18 Musicians. Gaandeweg maakt live muziek plaats voor volledig electronisch met Applescal – een geboren autodidact die uitgroeide tot talentvolle producer en label-eigenaar. In het Grand Theatre brengt Applescal zijn muzikale toekomstvisie ten gehore in de vorm van een complexe, melodische set.

Foto: Annelies van der Vegt