GRONINGEN – Machinefabriek Rusthoven in Groningen ontvangt de Nationale Staalprijs 2024 voor de renovatie van de Haringvlietbrug in Numansdorp. Dit werd bekendgemaakt tijdens de Staalbouwdag op 15 oktober in het AFAS Theater in Leusden. Directeuren Jelte Hoving en Elwin Roelfsema zijn trots. Elwin: “Dat wij als een Groningse onderneming op deze manier erkenning krijgen voor deze topprestatie, is fantastisch. Het was een omvangrijke, unieke klus.”
De Haringvlietbrug is een van de grootste beweegbare bruggen in Nederland. Het vormt een belangrijke schakel in het verkeer tussen de provincies Zuid-Holland, Zeeland en Noord-Brabant, maar ook het forensenverkeer tussen België en Rotterdam. Door veelvuldig gebruik waren de brugklep, het bewegingswerk en de technische installaties en systemen aan vervanging toe. In opdracht van Rijkswaterstaat tekende Machinefabriek Rusthoven voor de zogenaamde WTB: de productie en montage van het bewegingswerk, waaronder motoren en tandwielkasten achter op de ballastkist van het brugval en opzetstelten in de kelder.
Vakmanschap en precisie
Naast het sloopwerk van de oude betonnen en stalen constructies, het verstevigen van het betonwerk en het inbouwen van alle technische installaties was vooral het vernieuwen van het bewegingswerk een hele uitdaging. Met een afmeting van 26 bij 38 meter, een gewicht van 2.000.000 kilo en de strenge nauwkeurigheidseisen vroeg het om flink wat vakmanschap bij de montage op locatie. Jelte: “Het is vergelijkbaar met het bouwen van een Zwitsers uurwerk in een kathedraal. Elke positie vergde een afstelling op maat, alles had effect op elkaar. Dit proces duurde tien dagen waarbij er 24 uur per dag werd doorgewerkt.”
Nominatie Nationale Staalprijs
Het project is genomineerd omdat het imponeert en verbaast door de omvang, de precisie in maatvoering en de geslaagde uitvoering binnen een uiterst krappe planning. Met deze prijs heeft Machinefabriek Rusthoven laten zien dat ze in staat is om onder hoge (tijds)druk te blijven presteren tot op honderdsten van millimeters. Dit alles in het licht van de grote maatschappelijke impact van deze noodzakelijke V&R (vervanging en renovatie) Infra projecten: de brug beheerste in de zomer van 2023 veelvuldig het nieuws. Inmiddels is de Haringvlietbrug weer open en in gebruik. Naast Machinefabriek Rusthoven werkten aannemerscombinatie Mobilis TBI / Croonwolter&dros (CMCH) en Hollandia Infra aan de opdracht.
Foto: L. van der Bij (ingezonden)