Groningen heet studenten welkom

Groningen heet studenten welkom

GRONINGEN – Het nieuwe collegejaar staat voor de deur. Net als vorig jaar heet Groningen haar MBO, HBO, WO en internationale studenten van harte welkom in de stad door middel van een welkomstcampagne. De campagne is een initiatief van het Akkoord van Groningen van waaruit de grootste kennisinstellingen in Groningen betrokken zijn: Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool, Noorderpoort en het Alfa-College.

De toekomst is in Groningen al begonnen

Groningen is koploper op het gebied van energie, digitalisering en gezondheid en levert een belangrijke bijdrage aan een duurzame toekomst. Zo is Groningen een proeftuin voor grote gezondheidsinnovaties, lopen we voorop als het gaat om nieuwe vormen van energie en hebben we zoveel digitale startups dat Silicon Valley haar vingers erbij zou aflikken. Dat zorgt ervoor dat de stad haar studenten veel te bieden heeft. In Groningen krijgen studenten de ruimte om zichzelf te ontwikkelen en hun talenten te ontplooien. Zowel tijdens als na hun studie zijn er volop carrièrekansen.

Experience Groningen

De campagne bestaat uit een online en offline gedeelte. De stad en de locaties van de kennisinstellingen worden vanaf 30 augustus versiert met vlaggen, spandoeken, banieren, narrowcasting en posters.
Daarnaast staan bij iedere kennisinstelling kunstobjecten, zogeheten Experience Groningen hotspots. Een Experience Groningen kunstwerk bij het Regenboogpad aan de Ubbo Emmiussingel verwelkomt alle studenten die met het OV aankomen in Stad. De kunstwerken, ontwikkeld door Moshpit of Creation, hebben als doel om zoveel mogelijk studenten aan te sporen om bij een van deze hotspots een foto of video te maken. Ook online zetten alle kennisinstellingen hun sociale media kanalen in om de studenten welkom te heten.

Winactie

De studenten die een foto of video maken van hun Groningen Experience of van zichzelf bij één van de Experience Groningen hotspots, maken kans op een To Go koffiebeker of een Groningen Trui als ze dit delen via social media met de hashtag #experiencegroningen. Daarnaast kunnen studenten vanaf 5 september een gratis welkomsttasje scoren bij de Groningen Store in het Forum. Er zijn 500 pakketjes om te vergeven en dus geldt: op = op.

De welkomsttas is gevuld met items die relateren aan de thema’s waar Groningen goed in is: gezondheid, digitalisering en energie. De link met de thema’s is gelegd, door de studenten middels een kleurrijke flyer drie tips te geven hoe zij hun toekomst goed beginnen. Bij iedere tip hoort een passende goodie:

  • Stay healthy: Groningen is koploper in gezondheidsinnovaties en onderzoekt al decennialang hoe we de grenzen van gezondheid en geluk kunnen verleggen. Bovendien is Groningen de gezondste stad van Nederland. Zo kun je hier bijvoorbeeld supergoed fietsen. In de welkomsttas vinden studenten een fietsbel met de tekst ‘This bike runs on superpowers’.
  • Stay energized: Fossiele brandstoffen overbodig maken, is een doel waar Groningen graag aan bijdraagt. Als energieregio heeft Groningen een sleutelrol in Europa. Zo lopen we voorop in het op grote schaal ontwikkelen van (kennis over) waterstoftoepassingen voor een duurzame toekomst.  Natuurlijk hopen we dat ook de studenten vol energie aan hun toekomst beginnen. In het pakketje vinden ze een energiereep met de tekst ‘Stay energized’, een lekker hulpmiddel om de eerste college dag mee door te komen.
  • Stay connected: Groningen is letterlijk een verbinder in het digitale web. Hier vind je datacentra, een hogesnelheidsverbinding met de Verenigde Staten en bovenal baanbrekende digital-startups. Zo is Groningen, na Amsterdam, de start-up city van Nederland. En hoewel digitaal verbinden talloze kansen biedt, is offline verbinden ook belangrijk. In Groningen zijn genoeg verenigingen om als student bij aan te sluiten. In het welkomsttasje vinden de studenten bovendien een aantal ansichtkaarten om te versturen aan hun nieuwe vrienden.

Welkom & Welcome

Meer informatie over de campagne is te vinden op landingspagina groningen.nl/welkom en groningen.nl/welcome. Hier vinden studenten meer informatie over de campagne, de winactie en het welkomstpakketje. Daarnaast vinden ze hier de routes van de verschillende ontdekkingstrails, die hen langs allerlei leuke en interessante hotspots leidt die ze tijdens het studentenleven in Groningen niet mogen missen.

Brede samenwerking

De welkomstcampagne is een gezamenlijk initiatief van het Noorderpoort, het Alfa-college, de Hanzehogeschool Groningen, de Rijksuniversiteit Groningen en de gemeente Groningen.

Foto: Marketing Groningen