Zakelijk

4 tips om je bedrijf te laten groeien

GRONINGEN – Verkoop je als ondernemer producten of diensten? Grote kans dat je de ambitie hebt om te groeien. En dat kan op allerlei manieren. Verdiep je hier eens in, zodat je de volgende stap kunt zetten. Deze 4 tips komen je van pas.

Internationale uitbreiding

Nederland is eigenlijk maar een klein land. Op een gegeven moment loop je daarbij toch tegen de grenzen aan, als je wilt uitbreiden. Kies daarom voor internationale groei met je bedrijf, wat je in veel landen kunt realiseren. Je kunt in de buurt beginnen. Verkoop je producten of diensten bijvoorbeeld ook in Duitsland, wat je veel kansen biedt. De Duitse markt komt namelijk redelijk overeen met de Nederlandse markt, wat de uitbreiding haalbaar maakt.

Verdiep je uiteraard wel in de Duitse markt, om hier succesvol te zijn. Een Duits team ondersteunt je hierin. Met werving selectie Duitsland vind je geschikte kandidaten, in welke branche je ook opereert. Voeg onder andere een lokale sales manager, accountmanager of vertegenwoordiger toe aan je team. Succes in Duitsland, of een ander land buiten Nederland, levert je nieuwe klanten en meer omzet op. Dat maakt het tot zo’n interessante uitbreidingsstap.

Bredere doelgroep

Uitbreiden naar het buitenland is dus zeker een mogelijkheid, waar veel ondernemers voor kiezen. Met Duits personeel kun je in ons buurland aan de slag. Of breid (ook) uit naar een ander land. Maar ook in eigen land is het mogelijk om uit te breiden. Misschien kun je je producten of diensten aanbieden onder een bredere doelgroep. Doelgroeponderzoek kan je hier meer inzichten in geven. Het kan zo zijn dat je op het moment nog lang niet alle mensen bereikt die mogelijk interesse hebben in jouw product of dienst. Mocht je geen specifiek nicheproduct verkopen, is dat stuk uitbreiding vaak mogelijk.

Marketing

Uiteraard draagt ook je marketing bij aan je succes. Je potentiële klanten moeten je immers wel weten te vinden, en daarin speelt marketing een essentiële rol. Kijk daarom kritisch naar je marketingstrategie. Is deze wel zo effectief als je wilt? Of valt er nog een verbeteringsslag te maken? Als je zelf geen kaas hebt gegeten van het uitvoeren van marketingplannen, kun je dit beter uitbesteden. Breid daarom je team uit met marketingprofessionals. Je kunt de focus leggen bij specifieke vormen van marketing, wat ook weer afhankelijk is van je doelgroep. Denk onder andere aan affiliate marketing, e-mail marketing, zoekmachineoptimalisatie, social media marketing of display marketing.

Kennis

Hoe meer kennis je hebt binnen je bedrijf, hoe beter je kunt groeien. Waak er daarom voor dat je als ondernemer niet gaat stilstaan, maar juist in beweging blijft. Volg relevante cursussen, trainingen en workshops. En stel deze ook beschikbaar voor je personeel. Dit levert relevante kennis op, die je op uiteenlopende manieren kunt toepassen. Van kennis over de internationale markt tot kennis over nieuwe marketingstrategieën: je wilt goed op de hoogte blijven.

Je kunt je bedrijf op verschillende manieren laten doorgroeien. Zet hier actieve stappen in, aan welke vorm van groei je ook denkt!

Foto: jorono/Tumisu (Pixabay)