GRONINGEN – Een auto wordt vaak gezien als een symbool van vrijheid en gemak. Je stapt in wanneer je wilt, rijdt naar je bestemming en vermijdt de afhankelijkheid van het openbaar vervoer. Maar wat kost die vrijheid nu eigenlijk?
De aanschafprijs van een auto is het begin. In de praktijk brengt een auto verschillende terugkerende kosten met zich mee: brandstof, laadkosten, verzekering, onderhoud, wegenbelasting en afschrijving. Daarnaast spelen onverwachte reparaties en stijgende brandstofprijzen een rol.
Uit onderzoek van Nibud in opdracht van de Mobiliteitsalliantie blijkt dat de kosten van vervoer tussen 2015 en 2023 met bijna 30 procent zijn gestegen. Een reden voor deze stijging is onder andere het gevolg van duurdere brandstof. Uit ditzelfde onderzoek blijkt zelfs dat reizen met het openbaar vervoer of de auto te duur is voor veel gezinnen en stellen met één modaal inkomen.
Het plan om van Groningen een ‘doorwaadbare‘ stad te maken, waar fietsen of lopen de snelste en makkelijkste manier van transport worden, maakt het bezit van een auto ook minder aantrekkelijk. De verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u binnen de bebouwde kom maakt het gebruik van de auto minder efficiënt. Daarnaast wordt er steeds meer ruimte gecreëerd voor groen, voetgangers en fietsen, ten koste van autoverkeer en parkeerplaatsen. Het is dan ook niet gek dat steeds meer Nederlanders kiezen voor het delen van een auto of andere vormen van mobiliteit. Het aantal Nederlanders dat overweegt hun auto op te geven door de mogelijkheid van autodelen is in twee jaar tijd bijna verdubbeld en bedraagt nu 20%.
Deelauto aanbieder SIXT share, onderdeel van SIXT die verschillende mobiliteitsdiensten levert, analyseerde het kostenplaatje van autogebruik op zowel landelijk als regionaal niveau, om een realistisch beeld te geven wat jaarlijks kost om op vier wielen te kunnen blijven rijden. Zo kunnen Nederlanders berekenen wat in hun situatie voordeliger is: een eigen auto, een auto delen, of misschien geen van beide en gebruikmaken van het openbaar vervoer en de fiets.
SIXT share analyseerde de kosten van autogebruik in 20 grote gemeenten verspreid over Nederland. Daarnaast berekende de mobiliteitsaanbieder het percentage van de gemiddelde salarissen per gemeente dat je kwijt bent aan een auto. Het kostenplaatje omvat de jaarlijkse kosten van een parkeervergunning, parkeerkosten, reparatie en onderhoudskosten en afschrijfkosten voor 11.000 km per jaar, benzinekosten en wegenbelasting. Dit is op basis van een 2018 Mini Cooper, benzine, 1.5L motor. Het is belangrijk te vermelden dat het autogebruik natuurlijk per persoon verschilt. De een rijdt na de pandemie nog maar drie keer per week naar kantoor en gebruikt de auto alleen in het weekend voor boodschappen, terwijl de ander dagelijks lange afstanden aflegt. Deze berekening is dan ook een algemene inschatting voor een specifieke gebruikssituatie, om een overzicht te geven van de kosten die bij een auto komen kijken.
Interessante feiten uit het onderzoek
- Groningen is de gemeente waar de kosten voor het gebruik van een auto het grootste percentage van het jaarlijkse inkomen bedragen: 36,28%.
- Gemiddeld kost een auto in Nederland je jaarlijks zo’n €9275.
- Autobezitters in Utrecht hebben de hoogste kosten, met een geschat bedrag van €10.019 per jaar. Amsterdam volgt met jaarlijkse kosten van €10.002, en Groningen staat op de derde plaats met ongeveer €9528 per jaar.
- De goedkoopste gemeente is Breda, waar de kosten voor het gebruik van een auto naar schatting €8863 per jaar bedragen.
- Breda is de meest betaalbare gemeente voor autogebruikers, waarbij de kosten 28,54% van het jaarlijkse inkomen bedragen.
- Straatparkeren is het duurst in Amsterdam en Utrecht, met een geschatte kosten van €780 per jaar, en het goedkoopst in Heerlen, waar het naar schatting €104 per jaar kost. De kosten zijn op basis van 2 uur straatparkeren per week.
- Parkeervergunningen zijn het duurst in Amsterdam, met een geschatte kosten van €631,20 per jaar, en het goedkoopst in Breda, waar de eerste parkeervergunning gratis is.
Groningen top 3 duurste gemeenten voor automobilisten
Uit het onderzoek bleek dat Groningen de op drie na duurste gemeente is voor autogebruikers, met jaarlijkse kosten van zo’n €9.528. Dit is inclusief de kosten voor afschrijving en onderhoudskosten zoals verzekering. Alleen in Utrecht (€10.019) en in Amsterdam (€10.002) betaal je jaarlijks meer voor een auto voor de deur. De gemiddelde jaarlijkse kosten van een auto in Nederland bedragen €9.275, wat bijna 3% lager is dan de jaarlijkse kosten in Groningen.
In vergelijking met Breda, de gemeente waar autogebruik het meest betaalbaar is, liggen de kosten in Groningen een stuk hoger. In Breda bedragen de jaarlijkse kosten van een auto zo’n €8.863, wat €665 lager is dan in Groningen. De kosten voor de parkeervergunning zijn met €369,66 aanzienlijk lager dan in de andere gemeenten in de top drie, zoals de duurste gemeente Utrecht, waar de parkeervergunning €615,48 kost.
Ook de parkeerkosten zijn een stuk lager in Groningen dan in Utrecht. In Groningen betaal je ongeveer €468 per jaar voor parkeren, terwijl je in Utrecht jaarlijks zo’n €780 kwijt bent.
Verdien je het gemiddelde jaarinkomen in Groningen (€26.261), dan kun je rekenen op 36,28% van je salaris voor de auto. Dat is het hoogste percentage uit de ranglijst. Dit is een groot verschil met bijvoorbeeld de duurste gemeente voor autobezit, Utrecht, waar 29,04% van het gemiddelde jaarinkomen aan de auto wordt besteed. Of Breda (onderaan de ranking) waar gemiddeld maar 28,54% van het jaarinkomen naar de autokosten gaat.
Eigen auto, auto delen of met het OV en de fiets?
In tijden waarin veel Nederlanders financieel krapper zitten, kijken consumenten vaak kritischer naar hun uitgaven. Gebruiken we ons Netflix- en Spotify-abonnement wel genoeg? Kunnen we geen betere deal voor onze verzekering vinden? En is het eigenlijk wel verantwoord om een auto te hebben die 90% van de tijd stil op de stoep staat?
Naast het feit dat het duurzamer is om een auto te delen (vooral als deze elektrisch is), kan dit voor veel Nederlanders ook financieel voordeliger zijn. Zeker nu veel bedrijven zijn overgestapt op een hybride model, waarbij je slechts enkele dagen naar kantoor hoeft. Uiteraard verschilt dit per situatie. Voor sommigen is een eigen auto onmisbaar, bijvoorbeeld vanwege gezinsbehoeften en de daarbij behorende flexibiliteit.
Anderen gebruiken de auto maar af en toe, bijvoorbeeld voor een dagje naar het strand of een bezoek aan familie aan de andere kant van het land. Deze analyse is bedoeld om je aan het denken te zetten over welke optie het beste past bij jouw persoonlijke situatie.

Foto: Sixt (ingezonden)