Rijkswaterstaat goed voorbereid op koning winter

Rijkswaterstaat goed voorbereid op koning winter

Dit artikel stond in de Groningen Bereikbaar-krant in het najaar van 2018

Winterse omstandigheden als vorst, ijzel en sneeuw kunnen veel overlast veroorzaken voor de weggebruikers. Jan Rients Slippens is de landelijke adviseur gladheidsbestrijding van Rijkswaterstaat, verantwoordelijk voor de snelwegen in Nederland. Samen met zijn collega's in de regio's staat hij in de startblokken om in actie te komen als Koning Winter toeslaat. De strooiwagens zijn getest, de routes zijn vooraf gereden en er is ruim 200 miljoen kilo strooizout op voorraad.

Wie beslist of er gestrooid moet worden?

“De strooiwagens rukken uit als het sneeuwt of als er een kans is op gladheid. In de wegen zit een gladheidsmeldsysteem dat een waarschuwing geeft wanneer er kans op gladheid ontstaat. Op basis van die informatie besluiten de regionale gladheidscoördinatoren of er gestrooid moet worden. Ook de weersverwachting en de hoeveelheid strooizout dat eventueel al op de weg ligt, wegen mee in die beslissing.”

Hoe snel na die beslissing zijn de strooiwagens op de weg?

“We hebben afspraken met onze aannemers dat ze na een oproep binnen twee uur alle wegen moeten hebben gestrooid. Het is niet zo dat bepaalde wegen voorrang krijgen. Ligt er eenmaal sneeuw, dan rijden de strooiwagens en sneeuwploegen door totdat alle wegen weer ‘zwart’ zijn.”

Hoeveel strooiwagens zijn er?

“Voor heel Nederland zijn er 546 strooiwagens inzetbaar, die we ook kunnen voorzien van een sneeuwschuiver. Daarnaast staan er 350 sneeuwploegen klaar. Tijdens perioden met sneeuw zetten we de strooiwagens en sneeuwschuivers continu in. Sinds enkele jaren beschikken we ook over wagens, calamiteitenmachines, waarmee we ijsplaten onder hoge druk en met heet pekelwater kunnen wegspuiten. Ik herinner me dat we die wagens voor het eerst hebben ingezet op de ringweg van Groningen.”

Waarom wordt er eigenlijk zout gestrooid?

“Zout verlaagt het vriespunt met een aantal graden. Hierdoor wordt de weg minder snel glad en ontdooit sneeuw of ijzel. We strooien overigens geen puur zout, maar zout aangelengd met pekelwater of calcium chloride.”

Is er voor de komende winter genoeg zout ingeslagen?

“In de winter van 2009/2010 was er sprake van een dreigend zouttekort.. We hebben gezegd: ‘dat nooit weer’. Daarom hebben we sinds die tijd verdeeld over vier locaties in het land ruim 200.000 ton zout opgeslagen. In de strengste winters verbruiken we ongeveer 150.000 ton zout, dus dit moet ruim genoeg zijn.”

Heeft u advies voor automobilisten als het glad is?

“Rijkswaterstaat raadt weggebruikers aan om bij winterse omstandigheden de weersverwachting en verkeersinformatie goed in de gaten te houden. Gaat u de weg op, pas dan uw rijstijl aan de omstandigheden aan: verlaag waar nodig uw snelheid, houd voldoende afstand en wissel niet onnodig van rijstrook.”

Tot slot, u heet Slippens en bent van de gladheidsbestrijding. Worden er vaak grappen gemaakt over uw achternaam?

 "Ja, de laatste tijd steeds vaker. Ik had er zelf niet over nagedacht toen ik op deze functie solliciteerde. Het is best grappig, ja."

Foto/Bron: GinoPress B.V./Groningen Bereikbaar